Eerder deze week werd bekendgemaakt dat zeven Europese landen een onderzoek instellen naar grote boekingssites en hun prijzenbeleid. Zo wordt beweerd dat de constructies die boekingssites zoals booking.com opzetten om een lage prijs te garanderen aan hun cliënteel, tegelijk een concurrentievervalsend effect hebben. Hoteluitbaters zouden immers individueel lagere prijzen kunnen aanbieden dan wat booking.com aan haar klanten aanbiedt, aangezien de boekingssite ook een marge dient te krijgen. Luistert de hoteluitbater niet, dan wordt hij pardoes van de boekingssite gegooid. Een oneerlijk systeem, of de logica zelve? Way2events heeft natuurlijk veel ervaring met deze problematiek en kreeg deze week al heel wat vragen binnen.
Way2events wil in deze discussie vooral benadrukken dat tools als booking.com en de online prijsmechanismen die zij gebruiken, gemaakt zijn voor particuliere reiziger. Ideaal voor citytrips en toeristische uitstapjes, maar voor zakenreizen en incentives wordt het een ander verhaal. Hotels kunnen - in samenwerking met de boekingssites - supergoedkope prijzen opmaken voor bijvoorbeeld een weekendje Milaan ergens in oktober, maar dat wil niet zeggen dat dezelfde prijzen gelden voor de weekperiode, wanneer de zakenreiziger actief is. De hotelindustrie speelt handig in op de weinig elastische vraag van zakenmensen en professionele incentive boekers, waardoor de weekprijzen op een ‘normaal’ niveau blijven, zoals we dat gewend waren vòòr het grote succes van boekingswebsites. Omdat de particuliere reiziger dankzij het internet denkt inzicht te hebben in de ‘rates’ van het hotel, interpreteert hij deze weekprijzen dan weer als abnormaal hoog! Idem voor luchtvaartmaatschappijen als Ryanair en Brussels Airlines. Dit mechanisme maakt de boekingen van een incentivebedrijf als Way2events er natuurlijk wel uitdagender op!
Alles draait dus om het juiste kader. In eender welke business worden klanten verleid met lage prijzen, maar in deze sector wordt de logica achter zulk lageprijzenbeleid vaak vergeten. Boekingswebsites spelen aan de hand van logaritmes nu ultrasnel in op veranderingen in de vraag, dus zijn zij quasi nooit de verliezende partij. Slim gezien, want ook (vooral vroegboekende) particulieren winnen erbij! Last-minutes en veeleisende reizigers betalen dan weer aanzienlijk meer.
Wat er ook uit de bus komt bij het concurrentie-onderzoek, boekingssites en hotels zullen er altijd een ‘passionele’ relatie op nahouden. Ze streven namelijk gelijkaardige belangen na, maar willen allebei natuurlijk boter bij de vis. Hoe dan ook, beide partijen hebben elkaar nodig, dus zal er in de toekomst wellicht niet veel veranderen. Het systeem heeft namelijk al bewezen dat het werkt. Zolang zowel particulieren als onze professionele klanten dit mechanisme kunnen kaderen, blijft iedereen reizen en overnachten aan prijzen die voor hen aantrekkelijk zijn!
Origineel nieuwsbericht bericht kwam van Het Laatste Nieuws, via deze link.
Foto: bron.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten